Elke wielrenner is op zoek naar mogelijkheden om zijn prestaties te verbeteren.Betere fietsen, gebalanceerde voeding, trainingsschema’s, en fietsclinics zijn slechts enkele voorbeelden. Aerodynamica van de verschillende fietshoudingen blijft vaak onderbelicht, terwijl met fietsen 80% tot 90% van de kracht gebruikt wordt om de luchtweerstand te overwinnen. Kennis van aerodynamica verbetert fietsprestatie en fietsplezier voor elke serieuze wielrenner.
Windtunnels werden tot nu toe bijna alleen door prof-wielrenners gebruikt vanwege de hoge kosten. Snellere computers en betaalbare 3D scans maken het nu voor elke amateur wielrenner mogelijk om zijn aerodynamica te testen en verbeteren. Peter Droogers, oprichter en drijvend kracht achter HiWind: “Elke wielrenner weet dat meer voorover zitten de aerodynamica verbetert. Hoeveel winst je hier precies mee haalt en hoe veranderingen in de houding je luchtweerstand nog verder verlaagt, kan nu voor elke wielrenner individueel worden bepaald.”
HiWind gebruikte zogenaamde virtuele windtunnels. Van wielrenners worden 3D scans gemaakt onder verschillende fietshoudingen. Deze 3D beelden worden in een virtuele windtunnel geplaatst en wind wordt aan één kant de windtunnel ingeblazen. Krachten op de wielrenner worden gemeten en de aerodynamische eigenschappen worden berekend. Ook worden figuren van windprofielen gemaakt en kunnen verbeteringen zichtbaar gemaakt worden.