Meer dan 25 jaar ben ik actief op de racefiets of mountainbike en al die jaren heb ik mijn kettingen gesmeerd met olie.
In juni 2017 gaat dit veranderen, na het nodige uitzoekwerk op internet en Facebook-groepen ben ik toch nieuwsgierig geworden en heb ik mij twee flessen wax besteld bij Wigle.nl
Op internet kwam ik vaak de naam “Squirt” tegen zodoende dat ik voor deze wax heb gekozen: Squirt Dry Lube.
In de mountainbike wereld worden de kettingen al lang voorzien van wax terwijl dit op de racefiets nu steeds vaker pas gebeurd.
Wat ik lees over Squirt
voordelen: Squirt is een smeermiddel op basis van emulsie van wax en water. Deze olie heeft een duurzame, smerende werking en houdt de ketting langer schoon, dus geen zwarte ketting meer. Hierdoor werkt de smering langduriger, beter en slijt de ketting langzamer, tandwielen gaan minstens 40 % langer mee. Je kan langer soepel en efficiënt schakelen. Geen last meer van een piepende ketting of ‘chainsuck’, chainsuck ontstaat door vervuiling van je tandwiel op je crankstel, de ketting komt dan niet snel genoeg vrij van je kettingblad en slaat tegen je frame aan, hier een goed voorbeeld van chainsuck, zie de video hiSquirt is 100% milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar.
nadelen: Zeker als je in natte omstandigheden gaat rijden is het belangrijk dat de Squirt dry lube droog is voordat je gaat rijden. Na ongeveer 3 uur in de regen te rijden is de smerende werking verdwenen, dit is ook wel het geval bij sommige olie, de wax is redelijk prijzig. Het is niet aan te bevelen om meteen te gaan fietsen wanneer je de ketting hebt gewaxt, je zal minimaal 1 uur moeten wachten.
Ketting reinigen
Mijn nieuwe Campagnolo 11 speed ketting is nu een paar honderd kilometer oud en is toe aan een reiniging en smeer beurt. Als Squirt dry lube de eerste keer wordt aangebracht, moet de ketting, cassette, voortandwielen en derailleur wieltjes ontvet worden met kettingreiniger, ik gebruik Morgen Blue. Verwijder het achter wiel en plaats de kettingrol
Als de kettingreiniger is aangebracht is het verstandig om 5 minuten te wachten zodat deze diep in de ketting kan trekken en borstel dan de vervuiling van de ketting met een fijne kwast. Is de ketting nog niet goed schoon herhaal deze stap dan nog een keer.
Verwijder nu het over gebleven vuil en kettingreiniger met warm water en Morgan Blue Bike Wash shampoo (verrijkt met wax-componenten) en een spons, laat de ketting door de spons lopen terwijl je aan het crankstel draait, aantal slagen vooruit en dan achteruit. spoel de spons een paar keer uit en herhaal het boven genoemde totdat de ketting schoon is. Dan spuit met water het shampoo schuim weg, hierna de ketting goed droog maken met een droge doek.
Als de ketting goed droog is voorzie ik de ketting van een eerste wax laag, na 3 uur droogtijd de overtollige wax van de ketting verwijderen. Laat de ketting een paar slagen door een schone doek lopen terwijl je de ketting vast houd en aan het crankstel draai, breng nu weer een nieuwe wax laag en herhaal de laatste stap, dan doe je dit nog een keer zodat er drie lagen aanwezig zijn, het gaat erom dat de ketting tonnetjes vol me wax komen. Een tip als je de overtollige wax verwijder doe dit dan ook even bij de derailleurwieltjes en ketting bladen!
Ketting met wax onderhouden
Mijn eerste indruk is goed de ketting loopt lekker soepel en het schakelen gaat ook goed. Na 485 km begin ik de ketting te horen, een zanderig ketting geluid, ik heb alleen met droog weer gefietst en de ketting schoon geveegd met een doek. De ketting met wax wordt toch ook steeds vuil en krijg ik ook zwarte vingers als ik er over de ketting heen veeg, maar niet zo erg als een gesmeerde ketting. Een voordeel is dat ik geen chemische middelen hoef te gebruiken om mijn vingers schoon te maken dit kan gewoon met warm water of zelfs met een schone doek.
De derailleurwieltjes zitten vol met wax en vuil, de cassette van mijn achterwiel is ook redelijk vervuilt en plakkerige door de wax. Zoals eerder beschreven reinig ik de ketting en de andere onderdelen op dezelfde manier en voorzie de ketting van nieuwe lagen wax.
Ik ga nu de schoonmaakcyclus verhogen en ga na elke rit de ketting schoon borstelen en hierna nog met een doek over de ketting, dan voorzie ik de ketting weer van 1 nieuwe wax laag, dit doe ik een uur tot half uur voor de rit.
Conclusie:
Na een jaar de ketting met wax gesmeerd te hebben ben ik redelijk tevreden, de ketting moet je wel iets vaker schoon maken en waxen. Er gaat wat meer tijd in zitten dan smeren en gebruik altijd een een kettingrol dat voorkomt dat alle wax in je cassette gaat zitten.
Links:
Wiggle.nl : de website voorraad bij wiggle was 10 stuks levertijd 1 week, vindt ik wel erg lang duren.
Een Reactie
Mij is verteld (door mensen van Squirt zelf) dat je de overtollige wax dus niet moet verwijderen van je ketting (Zoals je met olie gewend bent)